Far Cry Primal (PlayStation 4)

Tom Clancys Ghost Recon Wildlands
Horizon: Zero Dawn
Sniper Ghost Warrior 3
Syberia 3

The Surge - Recenze

Nebudu lhát. Rovnou řeknu, že jsem velkým fanouškem her od From Software. Jejich sérii Dark Souls a Bloodborne považuji za to nejlepší, co svět RPG her potkalo. Jsem až tak velký fanoušek, že jsem studiu Deck 13 odpustil, když si před několika lety dovolilo takovou drzost, jakou bylo vydání hry Lords of the Fallen, která koncept „souls“ her absolutně  bez ostychu zkopírovala. Ono se ani není čemu divit. Co funguje jednou, může dobře fungovat i podruhé a lamentovat nad tím, že si někdo půjčuje nápady jiných je v dnešní době již trochu zbytečné. To bychom pak mohli řešit to, že všechny fps akce kopírují Dooma a strategie zase vykrádají Dunu a Warcraft. Nechme proto tyto úvahy stranou a podívejme se spíš na to, zda se studiu Deck 13 povedlo přenést ducha a hratelnost „souls“ her ze světa fantasy do budoucnosti a rytíře v nablýskané zbroji vyměnit za exoskeletem vylepšeného smrtelníka. Nebudu vás dlouho napínat, povedlo se to.

Země v blízké budoucnosti je zase jednou na počátku krachu. Společnost je polarizovaná na bohaté a totální lůzu, podnebí a životní prostor trpí díky nenažranosti člověka, zkrátka, žít na Zemi je peklo. Naštěstí je tady firma Creo. Zpočátku malý startup, který díky chytrému marketignu a štědrým zdrojům získává stále důležitější postavení, se nakonec ukáže být tím spasitelem, na kterého lidstvo čeká. První vítanou vzpruhou do nuzných lidských životů jsou exoskelety, která firma vyrábí. Jen díky nim se zvedne produktivita práce a otevřou se možnosti, které si dříve lidé ani neuměli představit. A pak je tu projekt Resolve. Díky speciální látce, kterou Creo vyvine a systému raket, které jí dostanou do atmosféry, se ze Země snad opět stane místo, kde bude radost žít. To že se to celé nakonec pokazí je samozřejmostí, ale než se Vám podaří odhalit všechny ty prasárny, které Creo napáchá, bude Vás to stát hodně potu a dřiny.

Ani Warren, hlavní hrdina hry, nemá na začátku tušení, kam ho povedou jeho kroky. On totiž moc chodit nemůže. Je upoután na invalidní vozík a jako takový je pro společnost spíše přítěží. Nehodlá se ale vzdát a proto odpoví na inzerát, který mu nabízí světlou budoucnost. Nabídka, jak se pokusit zachránit lidstvo a k tomu jako bonus získat možnost se znovu postavit na vlastní nohy se neodmítá každý den. Jenže instalace exoskeletu se nepovede. Dojde ke komplikacím a milý Warren je jako vadný kus vyhozen na smetiště a to doslova. Trochu blbý začátek nové práce, co říkáte? Radost mu to ale nezkazí, popadne první věc, která alespoň vzdáleně připomíná zbraň a bude již jen na něm a na Vás, zda se dokáže prosekat až na konec hry. Příběh je nakonec docela zajímavý, v druhé polovině hry se příjemně rozjede a je celkově podaný poměrně jasně, ne v náznacích, jako u her od  From Software. Nečekejte sice nic převratného, jde docela o klasické sci-fi klišé, které ale neurazí.

Pokud jste někdy hráli jinou „souls“ hru, budete i v The Surge jako ryba ve vodě. Jde o hardcore RPG ze třetí osoby, které staví na jednoduchém, ale chytlavém konceptu. Stručně řečeno, v každé lokaci existuje jakási základna. Jde o jediné místo ve hře, kde je relativní klid a bezpečí. Její návštěvou se ale celý svět restartuje, jednou zabití nepřátelé se objeví znovu. Tohle celé se může opakovat do nekonečna. Může se to zdát jako stereotypem prosycená nuda, ale opak je pravdou. Základem všech „souls“ her je totiž učení se a pochopení nepřátel. A jak víme, opakování je matka moudrosti. Budete skučet, budete si rvát vlasy, ale to prostě k tomuto druhu her patří. Celé Vaše snažení pak bude směřovat k setkání s bossy, kteří teprve prověří Vaši zdatnost. Deck 13 k tomuto konceptu „souls“ her naštěstí přidali i pár novinek, které přináší nové nápady.

Základny kromě úkrytu nabízí i možnost, jak si svou postavu vylepšit. Z každého poraženého protivníka získáte určitý počet součástek, které slouží jako platidlo. Za ně si pak můžete nejenom koupit nové vybavení, ale především vylepšit Váš exoskelet. A tady již přichází plno novinek, které zatím v žánru neznáme. Každý nový level Vaší postavy totiž pouze zvýší kapacitu jádra exoskeletu. Díky takto získané energii pak můžete používat různé implantáty, které teprve upraví vlastnosti Vaší postavy. Z počátku máte volné jen 4 sloty, které se později rozšíří na 8. Každý implantát spotřebuje určitou porci energie a je proto potřeba poměrně rozvážně volit, jakou cestou chcete hrát a jaké vlastnosti pro Vás budou důležitější. Implantáty se dají rozdělit na tři základní skupiny. První je ta, která Vám přidá životy, sílu, nebo mrštnost. Další jsou pak tzv. „injektážní“ implantáty, které můžete použít vždy jen několikrát a slouží hlavně jako lékárničky, nebo jako chvilkové boosty Vaší síly. Není asi třeba dodávat, že jakmile tyto „injekce“ spotřebujete, další již nebudou a dobijí se opět jen na základně. Poslední skupinou implantátů jsou pak speciální typy, které mají konkrétní vlastnost. Například Vám zobrazí údaj o počtu životů nepřátel, pasivně vylepší staty zbraní, nebo jakýsi systém alarmu, který Vás upozorní na schované předměty. Zásadní změnou, které tento systém implantátů přináší je pak to, že postavu nejde přelevelovat. V Dark Souls jste klidně mohli donekonečna mydlit nepřátele a donekonečna si tak vylepšovat sílu, ale to zde nejde. Jste zcela závislí na tom, jaký implantát si do exoskeletu nacpete a vývojáři chytře sílu implantátů dávkují a lepší typy získáte až s postupem v příběhu. Rozhodně jde o fajn mechaniku, díky které se obtížnost drží na stále vysoké úrovni. Trochu kontroverzní je pak správa získaného materiálu ze zabitých nepřátel. Pořád funguje vše tak jak jsme zvyklí. Pokud Vás zabijí, materiál, který máte u sebe ztrácíte a je nutné se po opětovném zrození na základně pro něj vypravit a sebrat ho. Co mě hodně zklamalo je časový limit, který na to máte. Nedává to logiku a člověka to nutí opustit zajeté tempo hry a prostě si na místo skonu doběhnout. Na základně je dokonce možnost si materiál uskladnit. To již poměrně kvituji, člověka to zachrání před nejedním výbuchem vzteku.

Pokud někdo čekal, že The Surge se pokusí zapojit do akce i nějaké střelné zbraně, má smůlu. Těžko si představit, jak by to v rámci „souls“ pravidel mohlo fungovat a proto jsou zde zbraně výhradně na blízko. Dají se rozdělit do tří kategorií, podle rychlosti, s jakou se dají používat. Logicky pak platí, že čím pomalejší zbraň, tím vyšší má účinek a je na Vás, jakou kombinaci zvolíte. Setkáte se z různými kladivy, meči, nebo rukavicemi. Podobně by se dala rozdělit i brnění, některá jsou přizpůsobena pro rychlý pohyb za cenu menší výdrže, ale naleznete tu i kousky, které z Vás udělají chodící tanky. Každou zbraň, nebo brnění pak můžete na základně vylepšit. Bohužel, systém craftingu není nijak propracovaný, stačí přinést dostatečný počet součástek ze zabitých nepřátel a předem daný počet speciálních komponentů, které získáváte trochu jinou technikou, o které se ještě zmíním. Pro vylepšování platí stejné pravidlo jako u levelování, na začátku hry se Vám prostě nepodaří vylepšit zbraň na maximum. A pak je tu dron. Resp. několik dronů. V boji si ho pak můžete přivolat na pomoc, což stojí energii. Použít se pak dá nejenom na likvidaci nepřátel, ale dokáže kolem Vás vytvořit i dočasný štít, nebo ho budete používat pro otvíraní elektronicky zabezpečených dveří.

Každé RPG stojí a padá na soubojovém systému. Kdo ví, možná právě způsob, jakým k soubojům přistoupily „souls“ hry z nich udělalo takový pojem, jakým bezesporu jsou. The Surge přichází opět s podobným systémem, ale přináší celou řadu novinek. V základu tak stejně jako obvykle budete muset ke každému protivníkovi přistupovat s rozvahou, hlavně v pozdějších fázích hry Vás cokoliv sundá na jednu dvě rány, pro chyby zde není moc prostoru. Při soubojích navíc můžete libovolně locknout určitou část protivníka a právě to je tou hlavní novinkou a způsobem, jak si sami budete určovat, kterou část výstroje byste rádi získali. Pokud například potřebujete vylepšit Vaše rukavice, budete muset soupeřům jednodušše jejich vlastní rukavici urvat a doufat, že Vám z ní požadovaný materiál na upgrade padne.

Háček je ale v tom, že soupeř má vždy jen jedno místo na těle, které je více náchylné na Vaše útoky a nemusí to být právě ta požadovaná rukavice. Je pak jen na Vás, zda se rozhodnete zariskovat a útočit na silnější místo soupeře, nebo mu rovnou zaútočíte na slabinu, ale bez šance a tolik potřebný loot. Každým útokem navíc získáváte energii, kterou pak můžete využít na speciální dokončovací útok, je potřebná i k aktivaci drona, nebo jí můžete pomocí speciálního implantátu převést na Vaše životy. Zpočátku je celý tento systém trochu složitý na pochopení, ale velice rychle přejde do krve a rozhodně jde o vítanou změnu. Vaše postava se může i krýt a vyhýbat se v krytu nepřátelským útokům, nicméně toto jsme skoro nevyužíval, spíše jsme se spolehnul na osvědčenou taktiku „zaútoč a uskoč“. Nepřátel je celá řada, od pomalých robotů, přes létající drony až po lidské protivníky, oblečené stejně jako vy v exoskeletech. Každý z protivníků navíc bojuje svým vlastním stylem, těžko se Vám stane, že jedna taktika bude platit na všechny.

Zvládnout souboje proti řadovým nepřátelům je ale jen takový slabý odvárek proti tomu, co Vás čeká v soubojích s bossy. Těch je tu ale poskrovnu. Řekl bych dokonce až trestuhodně málo, v každé „souls“ hře jsou právě souboje s bossy tím hlavním, co hra nabízí a tady The Surge vyloženě zklamal. Naštěstí jejich design a neotřelost jejich malý počet alespoň trochu vynahrazuje. Souboje s nimi jsou většinou rozděleny na několik fází, každá je jiná a jejich poražení bude vyžadovat nutnou dávku trpělivosti. Obecně si myslím, že bossové jsou zde obtížnějšími soupeři než například v Dark Souls 3, alespoň já se s nimi trápil daleko víc a nejednou jsem prostě zahodil gamepad a nechal to až na druhý den.

Level design celé hry se rovněž povedl na výbornou. Prostředí je sice podřízeno zasazení hry, takže není příliš variabilní, ale na druhou stranu i na tak malém prostoru dokázali vývojáři přinést zajímavé lokace. Podíváte se jak do venkovních prostor, tak i do interiérů, různých laboratoří a továrních linek. Hlavní deviza level designu ale tkví v jeho logice. Vše do sebe parádně zapadá a postupné objevování skrytých cestiček, které chytře propojují již jednou navštívené lokace je dovedeno k dokonalosti. Cestou se setkáte i s postavami, které s Vámi prohodí pár slov, jde pro ně plnit vedlejší úkoly a odhalí Vám i trochu toho pozadí příběhu. Snad je jen škoda, že vedlejší postavy jsou náchylné k tomu se rychle nechat vyprovokovat. Stalo se mi, že při rozhovoru s jednou z nich na mě zaútočil robot a v následném střetu jsem omylem zasáhl i onoho nebožáka. Moc se mu to nelíbilo a musel nakonec zemřít i on. Tohle myslím mohli vývojáři trochu poladit, je škoda takto přijít o možná zajímavou vedlejší linku. Nehledě na to, že The Surge nenabízí moc možností k opětovnému hraní. Chybí tady jak kooperace s kamarádem, tak nějaký prvek online hraní. Škoda, snad se alespoň dočkáme nějakého samostatného příběhového rozšíření.

Grafická stránka je na vysoké úrovni. Předchozí počin studia Deck 13, Lords of the Fallen trpěl na veliké propady snímků, ale vývojáři se jistě poučili a The Surge šlape jako hodinky. Na obou konzolích si drží 30fps i v těch nejvypjatějších momentech a na konzoli PS4 Pro nabízi i dva režimy zobrazení. Buď 1080p při 60fps, nebo 4K při 30fps, (Pravda je ale taková, že hra běží 2880x1620p, nikoliv 3840x2160p). Kéž by podobně fungovaly i další hry. Hra navíc zabere na dnešní dobu skoro až směšných 6GB a snad i díky tomuto malému objemu dat se vše neuvěřitelně rychle načítá, loadingy jsou otázkou pár vteřin a věřte mi, za to budete extrémně rádi. Výtku bych měl snad jen k hudebnímu doprovodu, který je zde absolutně nevýrazný a ještě snad ten chybějící antialiasing.

The Surge se rozhodně povedl a dokázal tak, že „souls“ hry nemusí být zasazeny jen do fantasy světů, ale obstojí i v technikou napěchovaném prostředí. Soubojový systém prošel evolucí, která žánru ostudu nedělá a pořád je výzvou, o které se konkurenci může nechat jen zdát. Solidních 30-40 hodin zábavy je plné drobných nápadů a odhalování zajímavého příběhu. Škoda jen malého počtu bossů, absence kooperace a online prvků , mohlo by to dopadnou i lépe. Deck 13 ale jasně ukázal, že hardcore RPG hry umí, tak to třeba příště dopadne ještě trochu lépe.

Vloženo: 19.5.2017
Celkem hodnotilo 2 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 2 zákazníků.